ארץ הקודש ויחס הזהב פרק 10 יישומי מפת דמות האדם של ארץ הקודש מפת דמות האדם של ארץ ישראל ממלאת את החלל בתחומים רבים. על מנת להפיק את המכסימום מרעיון המפה, יש להשתחרר מכל המושגים המקובעים לגבי
הארץ. מפת ארץ הקודש נוצרה בתהליך אמפירי ממושך של השוואת
פני הנוף לתצלומי לווין ומפות למיניהן ביחס לדמויות אנטומיות ואנושיות, ולסיפורי
ארץ ישראל. זה תהליך אינסופי מטבעו, המבוסס על הדיאלוג הניצחי בין האדם לנוף. מופעל
בו תיפקודו של הדמיון כמפורר דימויים צורניים סטאטיים ויצירתם מחדש כדימויים
דינאמיים. העיסוק במפת דמות האדם של ארץ ישראל הוא רב תחומי. מדעי הטבע, החברה והרוח,
יכולים כולם למצוא בה אכסניה למומחיהם. להלן דוגמאות אחדות ליישומי המפה: המפה עשויה לשמש ככלי מרפא: תבונתו של האדם משתקפת דרך טיפולו בגופו. אנו חושבים על הגוף האנטומי כעל
המציאות הפנימית שלנו. בממצאי מחקרים רפואיים חדשניים, לכוח המחשבה יש יכולת השפעה עצומה על מצב
הגוף והנפש, והוא לוקח חלק פעיל ומהותי במצב בריאותנו באמצעות מפת דמות האדם של ארץ הקודש ניתן לערוך בנקל סינתזה
תראפית בין הגיאוגרפיה לאנטומיה, המבוססת על מרכזיות רעיון ההאנשה בהוויה האנושית.
על פי מפת ארץ הקודש בדמות האדם חוצים את ארץ ישראל שבעה
צירי אנרגיה רבי עוצמה, האחד אנכי וישר, ושישה אופקיים ומעגליים. הם מזכירים
את ששת ימי המעשה ויום השבת, וששת קני המנורה עם הקנה המרכזי בתווך. דימויי ים כינרת כמקור חיים וים המלח כמקום מוות, עם נהר הירדן הפתלתל
כמקשר ביניהם, מושרשים עמוק בקרב תושבי ארץ ישראל. המפה מעוצבת גם כקריקטורה. החיבור הריגשי בין אדם, אל וארץ, חייב ליצור גם
הומור. הומור הוא התרופה הטובה ביותר לאדם, ובשנים האחרונות התעצמה התפיסה של
ההומור ככלי תראפיה אלטרנטיבי. כדור הארץ חולה. בעיות איכות הסביבה כמו התחממות, מדבור, עיור יתר, דלדול
משאבים ועוד, נרקמו במערכת העצבים הקולקטיבית של האנושות. המפה היא מודל חשוב
להמחשת הקשר החיוני בין אדם לטבע. המפה מגדירה את גבולות ארץ ישראל השלמה: בניגוד למוחשיות הברורה של העם היהודי והחוקים שלו, גבולות הארץ נותרו
עמומים ובלתי מוגדרים. במקורות חז''ל קיימים שרטוטים בודדים בלבד של מפת ארץ
ישראל, כריבוע פשוט בו מסומנים בעיקר הגבולות. מחקר בנושא קבע כי קיימות הגדרות גבול שונות של ארץ ישראל השלמה. הגדרות
טריטוריאליות אלה נוצרו בתקופות שונות בידי אנשים שונים, והביאו לחוסר בהירות
מוחלט. העדר מפה ברורה היה מאז ומתמיד בעוכרי הרעיון הציוני. הוא הפך את ירושלים
למושג מופשט, כזה המבטא ערך בלבד ואינו מוחשי, גם בעיני היהודים עצמם בגולה,
מחורבן הבית הראשון ואילך. המפה מעניקה משנה כוח לביטויי האהבה של תושבי הארץ אליה. במשך 2000 שנה היה
מימוש האהבה בין עם ישראל לארץ ישראל בלתי אפשרי. התנועה הציונית שינתה את המצב. מאהובה
רחוקה, הפכה ארץ ישראל למאהבת נגישה, אליה עולים, אותה כובשים, את אדמותיה מפריחים
ובשדותיה זורעים. מפת דמות האדם של ארץ ישראל מתאימה לשמש כסמל המותג הקרוי מדינת ישראל.
מיתוג מדינות הוא תהליך שבמהותו זהה למיתוג מוצרים מסחריים. הוא מבוסס על יצירת
תדמית חדה ומשכנעת שתכליתה לייצר העדפה בקרב תושבים, משקיעים ותיירים. בשנת 2006 הייתה ישראל המותג הגרוע ביותר מבין 36 מדינות בעולם. במחקר על
תדמית מדינות, ענו רוב הנשאלים כי ישראל היא המקום האחרון בו היו מעוניינים
להשקיע, לצרוך את תרבותו ולהכיר את אנשיו. על ישראל להיות מוכנה לשנות את
התנהגותה, והאתגר הוא גדול. המפה היא פירוש לאמונה הדתית: המושג 'צלם אלוהים' הוא רב חשיבות ביהדות, אך דמות האדם אינה נקשרת בה לארץ
ישראל. כל אחת מהדמויות המובילות בעלילות התנ''ך תורמת את חלקה, ומציגה בתורה היבט
אחר של המפה, בהתאם למקום ולזמן. גורל הדמויות, החל מאברהם אבינו והברית בין הבתרים, דרך דויד המלך מביא
המשכן לירושליים, וכלה בירמיהו הנביא ההולך עם גולי בבל, ניכתב ומובן על פי משמעות
המפה, אותה הם תופשים באורח אינטואיטיבי כזיקה האלוהית בין ארץ ישראל, עם ישראל
והדת היהודית. גם מאמיני דתות נוספות עשויים למצוא במפה קשר לנביאיהם. רמת המתאם בין חבלי הארץ לגוף האדם במפת ארץ הקודש עולה לאין שיעור על זאת
הקיימת בכל מפה אחרת. זאת רמת מתאם שקוראת לבחינה מדעית של הקשר. עד שלא ייבדק לעומק ערכה המדעי, תשתייך המפה לז'אנר המפות המואנשות
בכרטוגרפיה. בתווך בין ממצא מדעי לקריקטורה, מפה זאת היא דימוי בעל מסרים רבים: היא הביטוי החזותי של סיפורים רבים, ודימוי בפעולה בעל השלכות לכול תחומי
החיים. |